📞︎ 693 408 160; 📞︎ 505 667 170;
📞︎ 507 262 195; 📞︎ 602 838 230
ul. Sienkiewicza 49 lok. 115,
15-002 Białystok
biuro@expert-consulting.pl
odpowiemy w ciągu doby

Wsparcie w starcie

Nabór wznowiony

Rządowy Program Pierwszy biznes – Wsparcie w starcie

DLA KOGO ?

Z programu mogą skorzystać osoby niezatrudnione oraz niewykonujące innej pracy zarobkowej:

  • studenci ostatniego roku studiów (pierwszego i drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich),
  • poszukujący pracy absolwenci szkoły i uczelni– do 48 miesięcy od dnia ukończenia szkoły lub uzyskania tytułu zawodowego,
  • osoby bezrobotne zarejestrowane w urzędzie pracy,
  • poszukujący pracy opiekun osoby niepełnosprawnej,
  • podmioty uprawnione do ubiegania się o pożyczkę na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego, poszukującego pracy opiekuna osoby niepełnosprawnej lub poszukującego pracy absolwenta, w tym skierowanego przez powiatowy urząd pracy,
  • imigranci (w tym osoby polskiego pochodzenia) i reemigranci.

JAKIE SĄ WARUNKI POŻYCZKI ?

  • maksymalna kwota pożyczki  od 01.09.2022  – 140 115,20 PLN, [20-krotności wysokości przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w dniu podpisania umowy z pożyczkobiorcą],
  • brak wymaganego wkładu własnego,
  • oprocentowanie pożyczki jest stałe i wynosi 1,51% w skali roku,
  • oprocentowanie pożyczki na podjęcie działalności gospodarczej polegającej na prowadzeniu żłobka lub klubu dziecięcego z miejscami integracyjnymi lub polegającej na świadczeniu usług rehabilitacyjnych dla dzieci niepełnosprawnych w miejscu zamieszkania, w tym usług mobilnych, a także pożyczki dla poszukujących pracy opiekunów osób niepełnosprawnych wynosi 0,61% w skali roku,
  • brak opłat, prowizji i ubezpieczeń,
  • maksymalny okres spłaty pożyczki – 7 lat (84 miesiące),
  • maksymalna karencja w spłacie pożyczki – 12 miesięcy od dnia jej uruchomienia,
  • zabezpieczenie – poręczenie osób trzecich, nieruchomość, środki trwałe,
  • pożyczka rozliczana jest w 100%, po 7 miesiącach od uruchomienia środków.
  • bezpłatne usługi szkoleń i doradztwa

NA  CO  MOŻNA  PRZEZNACZYĆ  ŚRODKI  Z  POŻYCZKI ?

Środki z pożyczki mogą być przeznaczone na cel:

  • INWESTYCYJNY: remont, adaptacja, modernizacja nieruchomości, wyposażenie, zakup samochodu, maszyn, narzędzi, zakup programów komputerowych, marketing, najem lokalu, leasing – opłata wstępna,
  • OBROTOWY: towar, surowce.

JAKIE  SĄ WYKLUCZENIA Z FINANSOWANIA ?

  • finansowanie wydatków pokrytych ze środków EFSI, z innych funduszy, programów i środków Unii Europejskiej,
  • refinansowanie inwestycji, które w dniu podjęcia decyzji inwestycyjnej zostały ukończone lub w pełni wdrożone,
  • spłatę zobowiązań,
  • refinansowania zadłużenia

JAK  WYDATKOWAĆ  ŚRODKI  Z  POŻYCZKI ?

  • W ciągu 30 dni od daty poniesienia ostatniego wydatku ze środków pożyczki, nie później jednak niż w ciągu pierwszych 7 miesięcy od dnia otrzymania środków pożyczki, Pożyczkobiorca zobowiązany jest do przedłożenia pośrednikowi finansowemu sprawozdania z wykorzystania uruchomionych środków wraz z fakturami za zakupione towary i usługi, umowami sprzedaży, rachunkami lub innymi dokumentami potwierdzającymi poniesione wydatki i koszty.

CO  MOŻE  BYĆ  ZABEZPIECZENIEM?

Wnioskodawca ma do wyboru następujące rodzaje zabezpieczeń pożyczki:

  • poręczenie osób fizycznych,
  • hipoteka,
  • zabezpieczenia rzeczowe,

przy czym Komisja pożyczkowa może zadecydować o ich zmianie lub rozszerzeniu.

JAK  WYGLĄDA  PROCES ?

  1. PRZYGOTOWANIE DOKUMENTACJI POŻYCZKOWEJ

Wnioski przyjmujemy za pośrednictwem platformy

  1. OCENA WNIOSKU I WYDANIE DECYZJI

Po dostarczeniu kompletnych dokumentów rekrutacyjnych przez wnioskodawcę Komisja Oceny Wniosków ma 14 dni na rozpatrzenie i poinformowanie o decyzji.

  1. ZAŁOŻENIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

WNIOSKODAWCA REJESTRUJE DZIAŁALNOŚĆ DOPIERO PO POZYTYWNEJ OCENIE WNIOSKU O UDZIELENIE POŻYCZKI.

Jeśli dokumenty rekrutacyjne zostały ocenione pozytywnie wnioskodawca proszony jest o zarejestrowanie firmy i dostarczenie następujących dokumentów:

  • potwierdzenia rejestracji w CEIDG zawierającego REGON i NIP,
  • umowy na prowadzenie firmowego rachunku bankowego,
  • dokumentów potwierdzających ustanowienie stosownych zabezpieczeń,
  1. PODPISANIE UMOWY I USTANOWIENIE ZABEZPIECZEŃ

W momencie podpisania umowy firma założona przez pożyczkobiorcę musi posiadać status aktywnej, dodatkowo pożyczkobiorca musi posiadać pieczątkę firmową.

  1. URUCHOMIENIE POŻYCZKI

Uruchomienie pożyczki następuje w ciągu 7 dni od podpisania umowy

JAK ZŁOŻYĆ WNIOSEK – DOKUMENTY DO POBRANIA ? 

Informujemy, iż od dnia 15.10.2019 r. wnioski o POŻYCZKĘ PODSTAWOWĄ w ramach programu „Pierwszy Biznes – Wsparcie w Starcie” przyjmujemy tylko on-line za pośrednictwem platformy internetowej – kliknij tutaj

DOKUMENTY DLA WNIOSKODAWCY

  1. Wniosek o udzielenie pożyczki – pobierz
  2. Oświadczenie majątkowe – pobierz
  3. Oświadczenie o niezatrudnieniu – pobierz
  4. Upoważnienie BIG dla osób fizycznych – pobierz
  5. Oświadczenie o pomocy de minimis – pobierz
  6. Formularz informacji przedstawionych przy ubieganiu się o udzielenie pomocy de minimis – pobierz
  7. Zakres danych osobowych – pobierz
  8. Oświadczenie o braku podwójnego finansowania – pobierz
  9. Wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia – pobierz
  10. Oświadczenie o byciu opiekunem osoby niepełnosprawnej (jeśli dotyczy) – pobierz

Dodatkowo do wniosku o udzielenie pożyczki należy dołączyć:

  1. oświadczenie zgodności danych osobowych – pobierz
  2. potwierdzoną za zgodność z oryginałem kserokopię dokumentu potwierdzającego rozdzielność majątkową oraz innych dokumentów potwierdzających stan cywilny (jeśli dotyczy);
  3. potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię odpisu dyplomu wnioskodawcy lub zaświadczenie o uzyskanym wykształceniu (dotyczy absolwentów szkół i uczelni);
  4. zaświadczenie z powiatowego urzędu pracy potwierdzające posiadanie przez wnioskodawcę statusu bezrobotnego  (dotyczy bezrobotnych);
  5. zaświadczenie z wyższej uczelni o kontynuacji przez wnioskodawcę nauki na ostatnim roku studiów (dotyczy studentów ostatniego roku studiów);
  6. potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię orzeczenia o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji lub kopia orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności (dotyczy opiekunów osoby niepełnosprawnej).

Fundusz pożyczkowy zastrzega sobie prawo do zażądania dodatkowych dokumentów.

DOKUMENTY DLA WSPÓŁMAŁŻONKA WNIOSKODAWCY (jeśli dotyczy)

  1. Oświadczenie współmałżonka/ki – pobierz
  2. Oświadczenie zgodności danych osobowych – pobierz
  3. Zakres danych osobowych – pobierz

Fundusz pożyczkowy zastrzega sobie prawo do zażądania dodatkowych dokumentów.

ZABEZPIECZENIE POŻYCZKI – DO WYBORU:

  1. Poręczenie osób fizycznych

DOKUMENTY DLA PORĘCZYCIELI:

  1. Oświadczenie poręczyciela – pobierz
  2. Oświadczenie majątkowe – pobierz
  3. Upoważnienie BIG InfoMonitor (dla osób fizycznych) – pobierz
  4. Upoważnienie BIG InfoMonitor (dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz pozostałych firm) – pobierz
  5. Oświadczenie o przetwarzaniu danych osobowych – pobierz
  6. Oświadczenie zgodności danych osobowych – pobierz

DOKUMENTY DLA WSPÓŁMAŁŻONKA PORĘCZYCIELA (JEŚLI DOTYCZY):

  1. Oświadczenie współmałżonka – pobierz
  2. Oświadczenie o przetwarzaniu danych osobowych – pobierz
  3. Oświadczenie zgodności danych osobowych – pobierz

Dodatkowo poręczyciel dołącza dokumenty potwierdzające wysokość dochodu:

  • UMOWA O PRACĘ:
    – zaświadczenie o dochodach z tytułu zatrudnienia z ostatnich 3 miesięcy – pobierz
    – ZUS RCA lub RMUA- imienny raport o należnych składkach z ostatnich 3 miesięcy
  • DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA:
    – potwierdzoną za zgodność z oryginałem kserokopię PIT za ubiegły rok,
    – zestawienie finansowe za bieżący rok
  • EMERYTURA:
    – ostatnia waloryzacja,
    – potwierdzenie wpływu emerytury na konto.
  1. Zabezpieczenie na nieruchomości – ustanowienie hipoteki umownej wraz z rygorem egzekucji (do 150% wartości umowy)

Przy ustanowieniu hipoteki na nieruchomościach niezbędne będzie dokonanie ubezpieczenia nieruchomości z cesją na ARR, które będzie obowiązywało przez cały okres trwania pożyczki.

Niezbędne dokumenty:

  • Kopia aktu notarialnego nabycia nieruchomości,
  • Numer Księgi Wieczystej,
  • Zdjęcia nieruchomości (z zewnątrz oraz wewnątrz – każde pomieszczenie),
  • Wypis z rejestru gruntów (dotyczy tylko nieruchomości gruntowych),
  • Kopia polisy ubezpieczeniowej nieruchomości, na której ma być ustanowiona hipoteka (jeśli dotyczy),

UWAGA! ARR nie ustanawia hipotek umownych na nieruchomościach rolnych.

  1. Zabezpieczenia rzeczowe
  • Dokument potwierdzający nabycie środka trwałego,
  • Zdjęcia środka trwałego,
  • Kopia polisy ubezpieczeniowej środka trwałego (jeżeli jest ubezpieczony).

Gdy zabezpieczeniem ma być środek trwały finansowany z pożyczki  wymagana jest FV PROFORMA.

PODPISANIE UMOWY

  • Wzór umowy pożyczki – pobierz
  • Tabela prowizji i opłat – pobierz
  • Wniosek o udzielenie pomocy de minimis – pobierz
  • Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis – pobierz
  • Oświadczenie o braku podwójnego finansowania – pobierz

ROZLICZENIE POŻYCZKI

  • wytyczne dot. rozliczania pożyczki – pobierz
  • rozliczenie pożyczki (tabela) – pobierz

REGULAMIN – POBIERZ

ZAŁĄCZNIK DO REGULAMINU – POBIERZ

POŻYCZKA UZUPEŁNIAJĄCA na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego lub poszukującego pracy opiekuna osoby niepełnosprawnej, w tym skierowanych przez powiatowy urząd pracy (jako dodatkowa pożyczka dla osób, które uzyskały pożyczkę podstawową) –  kliknij tutaj

POŻYCZKA DLA PRZEDSIĘBIORCÓW na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego lub poszukującego pracy opiekuna osoby niepełnosprawnej, w tym skierowanych przez powiatowy urząd pracy –  kliknij tutaj